neljapäev, 17. veebruar 2011

VI etapp - häälte peale lugemine

Selles etapis andsime oma multifilmi tegelastele hääled. Enne kui nö päris salvestamiseks läks, tegime ühe testimise päeva, kus proovisime kõik mikrofoni rääkimist ning kuulasime, kuidas meie hääled kõlasid. See oli väga kasulik päev, sest siis saime selgeks, kes millise tegelase häält peale lugema sobiks.
Häälte salvestamiseks kasutasime eraldi USB mikrofoni ning vabavaralist helitöötlusprogrammi Audacity. Elyna tegi õpetajale ka eraldi manuaali, kuidas seda programmi kasutada, kuid selgus, et programm on tegelikult väga lihtne ja õpetajal ei olnud suuri probleeme, selle käsitlemisega.

Testimise päeva käigus saime aru, et hääli peame lugema hoopis vaikses magamistoas, sest rühmaruum kajas liiga palju. Seetõttu kirjutasime magamistoa uksele ka sildi, et meil toimub salvestamine ja palume vaikust, sest testimise päeval juhtus ikka nii, et keegi astus rühmaruumi sisse ja segas meie tegevust. Seetõttu soovitame alati enne korraldada testimise päev.

Päris salvestamine toimus üks päev, kuid õpetaja sõnul tuleks arvestada kuni kolme päevaga. Testimise päev + salvestamine + kordussalvestamine.
Salvestamise päeva ristisime "naeruteraapia päevaks", sest sel päeval saime ikka väga palju naerda. Meie väga meeldis oma hääli arvutist kuulata ning eriti huvitas meid see, kuidas meie hääled arvutisse said. Nimelt võimaldas arvutiprogramm meil näha, kuidas hääl tekib ja kippusime seda isegi rohkem vaatama, kui jälgima, kus on mikrofon ja et see meile ette ei jääks. Mõni lugeja kippus oma nina või suud liiga mikrofoni ligidale ajama ja siis tuli jälle hääl uuesti salvestada. Selliseid apse nagu telesaatejuhtidel juhtub, et tekst läheb meelest ära, juhtus meilgi. Kuna me veel soravalt lugeda ei oska, ütles õpetaja meile repliigid ette ja meie lugesime need mikrofoni.

Õpetaja tõi selle etapi plussiks seoste loomise, sest meil tuli välja mõelda erinevaid helisid, mida taustaks teha. Linnulaul, laste naer, autode mürin jne. Meie olime väga leidlikud ja avastasime, et ega tuule puhumise ja lehe sahina tekitamiseks ei pea olema nö päris heli. Saame neid helisid ju ise tekitada nt pudelite, paberite või viledega. Nii me käisime isegi peale salvestamise päeva veel rühmas ringi ja leidisime võimalusi, kuidas oleks saanud veel mõnda heli käepäraste vahenditega tekitada.

Häälte peale lugemise etapp oli kogu multifilmi tegemise juures eriti mõnus ja lahe tegevus. Siiski soovitame olla ettevaatlik ja tegevusi ette planeerida, sest kui kasutusel on tehnika ei tohi unustada lisaaega, mis sättimiseks ja testimiseks alati kulub.

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar